Veneer krstí!

VENEER
Light

Patří k tomu nejlepšímu, co múže Slovensko hudebnímu světu nabídnout. Zatím se o nich mluvilo hlavně v souvislosti s remixováním, teĎ chtějí Veneer dokázat, že jim jde psaní vlastních písniček stejně dobře jako úpravy cizích skladeb. Debutové album Light, které právě vydávají, osciluje mezi triphopovým experimentem a neobvyklým kytarovým popem. Jeho produkce se ujali pánové Milan Cais z Tata Bojs a Dušan Neuwerth, blízký spolupracovník Kryštof nebo Ecstasy Of St. Theresa. „Šlo o náhodu. Milan někde slyšel naší písničku a začal se o nás zajímat. Do té doby jsem neměl ponětí, co jsou Tata Bojs vlastně zač. Zjistili jsme ale, že jim jde v hudbě o to samé, co nám,“ prozrazuje kytarista a programátor Veneer Palo Hubinák. „Jsme samouci a tak pro nás byla práce ve studiu velkou školou.“

Veneer pocházejí z Trnavy, kde se v roce 1997 Hubinák potkal s talentovaným jazzovým kytaristou Danom Bihánym, aby spolu natočili skladbu, která se stala základem jejich pozdějšího společného projektu. Hubinák tehdy púsobil ještě v kapele Queryen a Bihány souběžně hrával se skupinou Klendra. Shodli se, že je oba láká hudba, v níž bude prostor jak pro tradiční živé nástroje, tak pro moderní elektroniku, a od roku 1999 postupně připravovali materiál na první desku. Stále však marně hledali zpěvačku. Nakonec ji našli v Hubinákově přítelkyni Simoně Danielové. Prostřednictvím internetové hitparády Demovnica, kam Veneer poslali skladbu I Learned To Fly, se poprvé dostali do povědomí posluchačú. Nahrávka se později dokonce objevila také na sampleru Veľké uši majú strach časopisu Vlna.

Sérii povedených remixú odstartovala práce pro vyškovské melancholiky Here. Uvolněný mix skladby Ageless zpopularizoval jméno Veneer v čechách a umožnil skupině pracovat i na dalších remixech (OK Band, Tata Bojs nebo Ecstasy Of St. Theresa). Někdy na jaře roku 2002 se jim jako vúbec prvnímu interpretovi z bývalého československa naskytla příležitost přemíchat skutečnou světovou hvězdu. „Zavolali nám z pražské pobočky EMI, jestli bychom nechtěli zkusit udělat remix pro Lennyho Kravitze,“ popisuje Hubinák události v rozhovoru pro internetový hudební server Shadowbox. „Souhlasili jsme, taková nabídka nemusela podruhé příjít. Ne každý den si člověk múže sáhnout na samply z amerického studia.“ Hravá úprava Lennyho skladby Believe In Me se dlouho držela v českém i slovenském rozhlasovém éteru a bodovala v mnoha rádiových hitparádách. „Nic převratného se nestalo, jen jsme si zkusili pracovat s jiným materiálem,“ říká skromně Hubinák. „Milým bonusem byl mail od managementu zpěváka, který naši práci pochválil.“ Následovaly remixy pro slovenské kolegy Ivana Táslera, Shellwoy nebo Frogski Pop.

Album Light obsahuje jedenáct skladeb, které rezonují děním na elektronické scéně a zároveň prozrazují kytarovou minulost členú Veneer. „Rozhodně jsme nevymysleli žádný nový styl. Ani jsme se o to nepokoušeli, jen děláme hudbu po svém,“ prohlašují. „Nechceme být za každou cenu alternativní. Máme rádi pop a k radosti vydavatele jsme dokonce udělali dvě písničky ve slovenštině.“ Příjemně odlehčené skladby jako I Learned To Fly nebo Celý svet si ty se na desce střídají s hravým breakbeatem i melancholickými výlety do trip hopu. Taneční Snobbish Heart vyšla v lednu na singlu jako předzvěst blížícího se alba. „Veneer po vás nic nechtějí, ale zároveň posluchače nutí k tomu, aby hodně očekával. To je příjemné,“ napsal o skladbě server Shadowbox a na adresu Veneer poznamenal: „Je jen otázkou času, kdy tihle sympatičtí Slováci udělají díru do světa.“ Uvidíme. TeĎ jsou na řadě čechy a Slovensko…

Text: Vresk

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*