Rozhovor s členom Tata Bojs o produkcii debutu VENEER

Aktívne hudobné vydavateľstvá na našom území nemajú záujem tlači peniaze do tanečných projektov a preto aj trio VENEER skúšalo štastie v ahraničí. Susedná česká republika už prekonala strach z investovania do tanečných parketov a tak pribudol do katalógu brnenského vydavateľstva ESCAPE titul LIGHT. Autorsky sa pod album okrem samotného tria Veneer podpisujú aj jeho dvaja producenti Milan Cais z viac a viac slávnejších Tata Bojs a Dušan Neuwerth, hudobník a producent známy zo spolupráce s kapelami Ecstasy of St. Theresa a Kryštof. V utorok 20. mája prišli do bratislavského klubu Terminal album pokrsti obaja producenti MC, DN a oficiálnou krstnou mamou sa stala vokalistka Tata Bojs, pozemské stvorenie s éterickým hlasom , Klárka Nemravová. Atmosféru samotného krstu si priblížte fotoreportom Mareka Ružičku.

KeĎže bol krstu prítomný aj samotný producent Milan Cais p3D-01, nedalo sa inak, iba ho vyspoveda.

Marek(M):
Ako si sa dostal k mladej slovenskej kapele VENEER a prečo si produkoval práve túto kapelu?

Milan Cais (MC):
Počas slovenského promotion k našej platni Futuretro, asi pred dvoma rokmi, nám Martina Haršányiová z nášho vydavateľstva (Warner music) pustila sampler nových slovenských skupín a nad všetkým prečnievala jedna pesnička a boli to práve VENEER. Bola to skladba CELÝ SVET SI TY, ktorou dnes zakončili koncert, vtedy sa však volala ešte inak, lebo mala anglický text. Zaujal ma nej klávesový motív.

M: Kládlo si vydavateľstvo (Escape) nejaké podmienky, do akej miery ste mali voľnú ruku pri produkcii?

MC: Jedinou podmienkou boli dve slovensky spievané pesničky, už spomínaná Celý svet si Ty, ku ktorej text napísal Maroš Hečko a druhá 33, pri ktorej som si vyskúšal textovanie v slovenčine ja. Pri nahrávaní sme sa riadili tým, čo sa nám páči a čo sme cítili, všetko sme robili pocitovo. Vydavateľstvo vložilo do nás dôveru a my sme sa celý čas snažili tú dôveru nesklama. (Vydavateľ, šéf labelu Escape, je blízkym kamarátom producentov Milana Caisa a Dušana Neuwertha. Pozn.autora)

M: Máš slovenské korene, alebo si potreboval opravy slovenského textu?

MC: Ja som priniesol svoj model, myšlienku a všetko som konzultoval so Símou (speváčka VENEER).

M: S hudobným štýlom, ktorý hrá VENEER je troška problém s hranosou v rádiách, ako to vidíš Ty, uplatnenie hudby VENEER v slovenských a českých rádiách?

MC: Myslím, že je to trošku komplikované s rádiami. Viem, že ich celkom dos rotuje Rádio1 a Rádio Expres v čechách. Obe tieto rádiá sú výborné a hrajú vynikajúcu hudbu. Som v tomto ohľade trošku skeptický, hudba Veneer nemá šancu prerazi na komerčných rádiách. Myslím, že na Slovensku by mohli dosta väčší priestor ako v čechách. ažko poveda ako sa im bude dari, osobne si prajem, aby sa im darilo pokiaľ možno najlepšie. Je to čistý pop, sviežo urobený, zvukovo porovnateľný s platňami aké sa vydávajú v zahraničí. To by bola možnos uplatnenia, smerova Veneer smerom von.

M: Myslíš, že je Veneer schopný obstᝠv silnej zahraničnej konkurencii? Neraz boli prirovnávaní k Massive attack.

MC: (smiech)…Demá, ktoré nám Paľo (Veneer) predložil na začiatku našej spolupráce, boli všetky downtempové a tie by sa možno dali prirovana k Massive Attack, ale teraz je album niekde inde, a všetko bude záleža na živej prezentácii.

M: Ako sa Ti pozdáva živá podoba VENEER?

MC: Medzierky tam sú, potrebujú sa vyhra, musia na sebe veľa pracova, najmä Síma, musí si viac veri, viac otvori hlas, zatiaľ je to také KUňKÁNÍ (nenašiel som slovenský ekvivalent. Pozn. autora), ale kapela za ňou hrá dobre. Musia zmeni koncertné prevedenie, to je to, čo ich bude prezentova Ďalej. ¼udia si na základe skvelého koncertu pôjdu kúpi album. Zvuk je tiež je veľmi dôležitý, je to kapela kombinujúca elektroniku a živé nástroje a toto spojenie je vždy problémom pre zvukárov.

M: čo Vám pri nahrávaní zabralo najviac času?

MC: Samozrejme spevy… ale to sú už také interné veci, ktoré neviem, či mám prezrádza.

M: Pomohol skupine remix pre Lennyho Kravitza, ktorý pre neho VENEER robili?

MC: Určite, začalo sa o nich viac vedie, sú to presne tie kroky, dobre premyslené napríklad aj z pozície firmy.

M: Sami tiež remixujete, neštvalo a, že si túto možnos nedostal Ty ale neznámy Slovák, ktorého budeš v budúcnosti možno produkova ?

MC: Nie nie…(úsmev)… práve naopak, ja mu to prajem. Ja by som si veľmi prial, aby VENEER boli slávni, ešte slávnejší, najslávnejší, pretože to cítim rovnako ako kapela, ako svoje diea.
(Produkcia albumu LIGHT je prvou spoločnou produkciou Milana Caisa a Dušana Neuwertha a zvolili si preto producentské meno BOLAK & LALOK. Pozn.autora)

M: Spolupráca TataBojs, Milana Caisa a kapely VENEER v budúcnosti?

MC: Platňa je na svete, teraz si budeme vola kvôli iným veciam ako hudbe …(smiech) a uvidíme čo stvoria Ďalej. Nechávam tomu voľný priebeh, nechcem sa štylizova do role producenta a nechávam tomu otvorené dvere. Lepšie sa cítim na pódiu a baví ma produkova viac svoju hudbu ako hudbu iných kapiel. Ale ak sa objaví nejaký bonbónik, akým Veneer boli, keĎ ma niečo veľmi zaujme, tak prečo nie, budem produkova opä.

M: Pripravujú sa spoločné koncerty Veneer a TataBojs?

MC: Teraz momentálne nie, ale na jeseň chystáme s TataBojs turné a určite si ich prizveme na nejaké vystúpenia.

Ďakujem za rozhovor.

čoskoro si budete môc prečíta aj rozhovor s lídrom Veneer, Palim Hubinákom a dozviete sa aj, kde všade kapela v lete hrá!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*