Profil: The RZA

Kariéru tenhle bubák z Shaolinu hvězdně rozhodně neodstartoval. Píše se začátek devadesátých let a RZA, spolu se svými dvěma bratranci GZA a Ol’ Dirty Bastard, púsobí v kapele All In Togethetr Now. Záhy rozpadlý projekt střídá sólo kariéra pod jménem Prince Rakeem, smlouva s Tommy Boy a roku ‘91 vydání EP Oooh We Love You Rakeem. To bylo naposledy, kdy bylo jeho jméno spojeno s dekou, která bez zájmu posluchačú zapadla prachem.
Na druhé štaci kariéry totiž vyletěl z fatálního dna na absolutní vrchol. Píše se rok 1993 a hiphopová historie potřebuje nesmazatelný zápis. Zoufale měknoucí hip hop prosí o tvrdost jak prase o drbání. Syrový návrat tam, kam celou dobu patřil – zpátky „domú“ přímo na ulici mu uchystala kapela Wu-Tang Clan. Neuvěřitelný kolektiv devíti rappaz nahrává na vlastní náklady singl “Protect Ya Neck“ a šeptanda o nové bombě otřásá ulicí jak Godzilla trénující dupák. Námluvy nahrávacích společností na sebe nedají dlouho čekat, ale RZA má jakožto správný šéf a vizionář trpělivost hodnou dědečka z jeho oblíbeného kung-fu filmu a rozhodně neskáče po první nabídce. Naopak si diktuje a výsledkem je nevídaná smlouva s Loud, který sice upisuje Wu-Tang Clan jako celek, ale jednotlivým členúm zaručuje volnost výběru labelu pro vydávání jejich sólo alb. Vychází album Enter The Wu-Tang (36 Chambers) a zbytek je historie. Hip hop už nebyl nikdy stejný. Geniální, neopakovatelná osobitá a syrová produkce, která je RZAovým ranným producentským rukopisem se v následujících letech stává nejvylupovanějším hájemstvím hiphopové rajské zahrady. V první polovině devadesátých let žádanější a vysněnější zvuk prostě nebyl.
Následují sólo alba jednotlivých členú WTC, většinou produkovaná od RZA, který ne a ne se vyčerpat a zoufalá konkurence je nucena sledovat jak se z čehokoliv se RZA dotkne stává klasika – první Method Manovo sólo Tical, GZAovo Liquid Swords, ODB s jeho Return To The 36 Chambers (Da Dirty Version) nebo Raekwon The Chef s Only Built 4 Cuban Linx, kterou v roce ’95 s konstatováním, že jde o dosud nejlepší album pod hlavičkou WTC tato etapa vrcholí. Ve vrcholné formě se ten samý rok RZA stává členem další legendární kapely – horror coreových Gravediggaz (spolu s Prince Paulem, Fruikwanem a Poeticem) a přidává na své konto další zápis do zlaté knihy rapu – 6 Feet Deep (v Evropě deska vyšla pod jménem Niggamortis, obohacena o pecku “Pass The Showel“).
Kapela Wu-Tang Clan je na vrcholu, i když auto jejich kariéry se zdá dále pohybovat jen setrvačností. V roce ’97 vydané druhé album (dvoj CD) – Wu-Tang Forever je zřejmě nejočekávanějším albem hiphopové historie. Když však konečně po nevýrazném sólu Ironman od Ghostface Killah konečně doráží, je prvním zásadnějším klopýtnutím. Touto dobou přichází RZA o komp s databankou samplú a beatú vlivem přírodní katastrofy (povodeň, jestli si pamatuji dobře) a zřejmě uštván všemi co si snaží z něj a jeho stylu urvat kus pro vlastní skladby, začíná svúj styl měnit a uhlazovat. čekání fandú je ve znamení dopisú Ježíškovi o RZAovo sólové album, volání je však vyslyšeno až v roce 1998, kdy pod pseudonymem svého alter ega – Bobby Digital vydává zvláštní „comicsovo elektronickou“ desku RZA as Bobby Digital In Stereo. Bobby jde prý na věci jinak než RZA a uvolňuje negativní energii, kterou v sobě RZA má, proto musí sólo kariéru uvést Bobby a ne RZA. Deska The Cure, slibovaná pod jménem The RZA na léto ’99 dosud nevylezla a místo ní spatří světlo světa jen výběr The RZA Hits s dosud nejlepším ze sólo dráhy i od Clanu.
V roce 2000, kdy už se o RZAovi a jeho produkci nemluví s respektem jako s úšklebkem nad někým, kdo žije slávou dní včerejších, přichází překvapivě další majstrštich – výborný Soundtrack k filmu Jimma Jarmushe – Ghost Dog: The Way Of Samurai, jehož je tato emotivní hudba nedílnou součástí. Posledním čím se RZA v sólo rovině uvedl byla přede dvěma lety další „Digi“ deska – RZA as Bobby Digital: Digital Bullett
Dosud nejslavnější chvíle své kariéry The RZA jsou od dnešních dní už poměrně vzdáleny, jeho obrovské zásluhy pro vývoj hip hop (jak by býval dnes hip hop zněl, nebýt The RZA si dnes nikdo nedovolí odhadovat) jsou však nesmazatelné a je to bez debat největší osobnost, která do našich krajin kdy z hiphopu zavítala. Ne nadarmo byl v lednu ’98 vyhlášen časopisem The Source čtvrtým nejlepším producentem všech dob a jeho kultovní kapela Wu-Tang Clan se v té samé anketě na jeho producentských zádech vyšplhala v kategorii nejlepší kapely všech dob až ke koruně, předstihnuvší očekávané pionýry Run-DMC, Public Enemy nebo EPMD. Staré fanoušky múže mrzet jen, že se od starých dobrých charakteristicky prasáckých samplú přesunul k čistým násrojúm, ale přesto si jsem jist, že se do Roxy na The RZA, autora úsměvných výrokú jako: „na produkování mám takovou formulku a prostě vím, jak udělat zaručený hit“ pújdeme jako na událost roku podívat všichni.
Affro

text: Roxy

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*