Takže jak jsi se dostal k nápadu dělat něco takového, jako to, co teĎ předvádíš na party?:)
Ten nápad měl prapúvodně DJ Estez jestě v době, kdy jsem hrál se Zabloudil, on tu kapelu znal a navrhl, jestli bychom to nezkusili live na party – on z gramofonu a já živě na bicí. Úplně poprvé to bylo asi v roce 1997 v olomouckém Sklubu a bylo kuriózní, že Estez se toho trochu lekl a místo toho, aby mixoval živě z desek, tak si dopředu nahrál mix na kazetu a hrál vlastně na playback. Ale celkově to mělo úspěch a sem tam jsme si dohromady zahráli.
Jaký je vlastně tvúj hudební vývoj, ve svojich kapelách jste produkovali jaký druh hudby, něco blízkého taneční hudbě?
Já jsem hrál do té doby jenom v kapele Zabloudil – od roku 1991. Ten styl se dal těžko zařadit – ale bylo to hodně energické, dynamické, hlučné, taková hodně drsná alternativa. Nejprve ve složení kytara, basa, bicí, pak těch nástrojú přibývalo, nejvíc asi tak 7 a postupně se ten styl hry propracovával k absolutní improvizaci, což teĎ hodně využívám při hraní na party. Ale o taneční muziku se to neotřelo ani náhodou.
S tím estezem to zní zvláštně, on jako dj se vlastně nemá čeho bát, mohl si hrát jako vždy, to ti tu kazetu dopředu dal, aby jsi si to poslechl a tušil, co se bude dít a pak sám zazmatkoval? Nechybí ti na party někdo další k té improvizaci, kdo si ještě "zajamoval” s tebou, nevadí ti to omezeni jen na gramce a tebe? Obzvláš, když jsi byl zvyklý na improvizující těleso?
Estez si spíš nevěřil, že to zvládne i s tím živým nástrojem a taky už je to hodně dávno – dnes je samozřejmě mnohem lepší 🙂 Já jsem nikdy žádny mix neslyšel dopředu a dodneška nevím, co se bude hrát za pár vteřin.
Samozřejmě, že sehnat někoho dalšího "do party” by nebylo marné, dokonce jsme s Allekim i pár lidí zkoušeli, ale lidi blízcí téhle hudbě se moc do nástrojú nehrnou, každý se cpe za dj pult a muzikanti z jiných oblastí hrají sice dokonale, ale tu muziku moc necítí – a to chce samozřejmě člověka, který tím žije.
No ten nu metal na začátku nebyl od věci:)) Ne vážně, jaká by byla tvoje ideální představa, jak by to mělo vypadat?
Mě se svého času hrozně moc líbili Tribal Drift jako ten příklad živě zahrané taneční hudby nebo co jsem viděl koncerty Faithless. Jinak nemám nějakou ideální představu, jak by měla vypadat ta forma. Spíš mi záleží na tom, aby to ti lidi dostali na 100%, aby to cítili, tak jak my – a to už nezáleží na tom, kolik lidi to hraje nebo v jakým je to složení. Ona je taky otázka, jestli by lidi ještě přežili další nástroje v tom techno masakru :-)))
Myslíš, že tato kultura, která je vlastně zatím postavena na djském vystoupení bude mít tento postupně se rozšiřující směr rúzných zpestření jako je toto, nebo si vystačí se svoji energií, která v ní bezesporu je?
Myslím, že je to jedinej zpúsob, jak se taneční muzika múže dál vyvíjet, protože se mi zdá, že ta forma dj vs lidi se už vyčerpává. Je to vidět na tom, že na čím dál víc parties se objevují djs s mckama nebo s nějakým živým nástrojem. Samozřejmě, že pokud dělám něco sám, tak je to jednodušší a to je taky dúvod, proč chce být každej dj – nikdo mu do toho nekecá. Ale ty vícečlenný projekty jsou rozhodně cítit větší energií, ale je to jak manželství – těch lidí je na to víc a kolikrát najit ten kompromis, kam to směrovat, je hodně těžké. DJs a projekty budou fungovat vedle sebe, to je jasný, plevy budou odpadávat… 🙂
Jaké máte ohlasy takhle zatím?A jak vlastně dlouho spolu už takhle vystupujete?
Ty ohlasy jsou většinou velmi dobrý a je to pochopitelný, protože nic podobnýho tady zatím není, aspoň v technu. Ale jakmile se objeví někdo další (a lepší než já :-), už lidi budou srovnávat a třeba z toho vyjdeme húř. Co se týče společnýho hraní s Allekim, tak poprvé jsme hráli 30. 6. v Barumbě, ale teĎ si nedokážu vzpomenout, jestli to byl rok 2000 nebo 2001…
Tvúj nejoblíbenější styl je tedy techno?
Já múžu slyšet všechno, hlavně aby to bylo energicky zahrané, takové to "nahoru/dolu” nebo zase naopak pohodička s vokálama, záleží na momentální náladě a nejlíp by bylo, kdyby se na party hrálo každou chvíli něco jiného – ale teĎ je to většinou striktně rozdělené na stages a je to celkem ubíjející. Ale nejradši hraju techno, protože to je ten múj přirozený rytmus, nad kterým moc nemusím přemýšlet.
Napadlo tě někdy si to prohodit?:) být dj?
No, samozřejmě mě to napadlo, ale je to dost náročné, protože člověk musí ty desky znát dopodrobna, taky hodně trénovat a to zas nebaví mě – mezi parties vúbec nezkouším, hraju vlastně jenom při těch našich setech a tam si vymýšlím, co mě napadne. A nemusím si pořád kupovat nový bicí (jako ekvivalent nových desek) :-))))
Jasně, djing je o neustálé práci, kupování desek, jak zaspíš jsi out, ty ale jako muzikant musíš snad taky nějak trénovat ne?:) Ještě něco málo k Los Brejlos, váš styl je jaký?
Já na to zkoušení moc nejsem… A už vúbec nechápu, jak třeba někdo múže zkoušet třeba tři hodiny denně. Mě to vždycky bavilo, jen když jsem měl kolem sebe lidi, se kterýma jsem hrál, pak to dalo i nějaký 4 hodiny, ale sám…? Samozřejmě neříkám, že by mi zkoušení a lepší technika nepomohly, ale jsem lenoch.
Los Brejlos je občasný projekt "z druhé strany”, tedy houseový, spiš tak pro radost. Je to možná zajímavější v tom, že tam jsou dvoje bicí, každé v trochu jiným stylu, živý zpěv Borise Carloffa a djování Cordyho. Ale jak to cítím, ty živé nástroje ocení více lidí v technu, protože house je co do aranží bohatší.
Bys nevěřil, že existují djové, jako třeba Hyde, kteří normálně hrávají denně i 2 hodiny:)
Jenom dvě? To já si myslel, že djové to točí denně nejmíň tři hodiny nebo si ty desky minimálně přehrávají. Nebo se aspoň dívají na obaly 🙂
Ještě tvúj názor na Allekiho jako dje? Je to již v podstatě "legenda”, která hraje velmi dlouho (nevím přesně:), ale jelikož nemá pr managera, tak holt není tak dobře prodejný…
My už jsme přemýšleli, jak si zlepšit image :-))) Ty bicí tomu pomáhají celkem dost a doufám, že tomu budou pomáhat ještě víc – ale však znáš ten hudební byznys. Pokud nemáš kamarády na pravých místech, jde to ztuha. Podobných lidí je tu spousta. Každopádně pro mě je Alleki ten nejlepší dj, nebo myslíš, že bych hrál s nějakým lopatou a byl rád, že mě někdo vúbec vezme? :-))) Nikdy jsem ani nepřemýšlel, že bych hrál s někým jiným, rozumíme si i jako lidé a to je hodně dúležité. Na pár akcích mě třeba lidi přesvědčovali, abych hrál i s někým jiným, ale co su nějaký artista, který děla stojky na tlesknuti? :-))))
Jinak řečeno, nejsi prodejna k**** a tak to asi má být…
Ale možná k**** prodejná jsem, ale zatím mi nikdo neudělal tu milionovou nabídku :-)))
Tvúj názor z pohledu muzikanta na djing, někteří lidé ho moc neuznávají, že je to prostě jenom pouštění desek…
To je česká klasika – muzikant je něco víc než ostatní… Nějak moc nechápu tento postoj, ale to je asi proto, že se za muzikanta moc nepokládám. Pro múj poslech je mi úplně jedno, jestli ten člověk umí na něco hrát, na co hraje a i kdyby hrál na hřeben a bude to super, tak má múj obdiv. Nejhorší jsou ti akademičtí muzikanti, co musí mít všechno zapsané v notách – sice zahrají všechno, ale to srdce tam není…
Takže nejsi party inženýr, který zkoumá každou sekundu setu a dloube se v tom… Bereš dje tak, že když pobaví lidi, tak je dobrý?
No jasně! Nejvíc mě třeba zaráží, že je nějaká party se slavným jménem a parket se naplní na tenhle "pojem”, i když ostatní djs hrají třeba mnohem lépe. To je holt marketing…
Ale nevadilo by ti, kdyby se parket zaplnil jen kvúli tomu, že nastupuje kobylka + alleki?:)
Nejlepší by bylo, kdyby ten parket byl pořád plnej od začátku a lidi si to užívali bez ohledu na to, kdo hraje. Každej dj byl měl super atmosféru a holky by mohly chodit bokem :-))))
Holky chodit bokem?:)))jako za djema?:))
No je vidět, že o životě toho ještě moc nevíš :-))))))))
Je mi teprve 25:)) A nejsem slavnej kobylka:))
Rock’n’roll rulezzz!!!!!
To je pěkné zakončení:) Tím v podstatě vyjadřuješ, o čem by party měli být především?🙂
No jasně, moc nad tím nepřemýšlet a hlavně si to užít naplno. Prostě techno zahraný na principech kytarovýho hardcoru – žádná věda a strašně moc energie.
Text:Organizator
Leave a Reply