DJ Mersey – interview

Dalibor Hriadel alias DJ Mersey patrí k najväčším novým talentom slovenskej elektronickej tanečnej hudby. Producent a dídžej z Košíc zastupoval Slovensko na tohtoročnej Red Bull Music Academy v Kapskom meste v Južnej Afrike. Svoje house music nahrávky už vydal na labeloch Contrast Music, Benchmark Recordings a chystajú sa mnohé Ďalšie.

Od koľkých rokov si sa chcel sta dídžejom a kedy sa ti to podarilo uskutočni?
V trinástich rokoch som mal v škole spolužiaka, ktorého brat hral v skupine, čo produkovala gabber, alebo hardcore techno. To ma na prahu puberty zaujalo natoľko, že som začal na počítači Atari ST nahráva svoje prvé tracky. Využíval som najjednoduchšie štvorstopové hudobné programy, aké sa používali aj v demo scéne. Bol som raver, kupoval som si vtedajší slovenský časopis Discobox, zaujímala ma Love Parade. Neskôr som sa učil hra aj na gitare, ale viac ma neustále priahovala elektronika.

Kedy si začal vystupova v kluboch?
Prvý lepší počítač PC som si kúpil na konci strednej školy. To bol zlom. Emailom som rozposielal svoje nové nahrávky rôznych producentom aj tvorcom webstránok. Viacerým ľuĎom sa zapáčili. Vtedy som si vybral hudbu za hlavnú náplň svojho života. V roku 2001 som zmaturoval na gymnáziu a začal som v jednom malom košickom klube robi štvrtkové akcie s chill-out a lounge music. Hrával som z cédečiek, aj veľa vlastných nahrávok. Potom som v Prahe celú svoju životnú poistku minul na nákup platní a doma ma rodičia skoro zabili. Naučil som sa mixova na gramofónoch. Potom sa moje demo zapáčilo dídžejovi Martinovi Haberlandovi, ktorý vysielal na jednom košickom rádiu program o tanečnej hudbe.

To bol aj jeden z impulzov pre založenie vášho spoločného labelu, nie?
Presne tak. Martin Haberland a Maroš Glaubic usúdili, že už budú ma čo vydáva. Začal som veľa hráva, najprv v Košiciach, potom po celom Slovensku a neskôr aj v čechách a v MaĎarsku. Roku 2001 nám vyšla prvá platňa na značke Contrast Music v Bostone v USA, ktorý patrí známej dídžejke Courtney. Potom sme na labeli Benchmark Recordings vydali prvé dve platne, ktoré sa tlačili v Lodeniciach v Prahe. Okrem mňa a Haberlanda na ne prispeli aj pražskí dídžeji Braun a Lumiere. Prekvapivo veľmi pozitívne recenzie vyšli dokonca v časopisoch DJ Mag a Mixmag. V decembri 2003 mi vyjde aj remix pre Kid Paris na viedenskom labeli Soundlab. Intenzívne zháňame lepšieho globálneho distribútora.

Na Slovensku sa v okruhu priaznivcov tanečnej hudby tešila house music najväčšej priazni v počiatkoch tunajšej scény, v rokoch 1993 až 1996. Potom razantne rástla popularita techna a pretrváva dodnes. čím si to vysvetľuješ?
House, deephouse alebo groove v podobe, ako ich prezentuje náš label Benchmark Recordings, je tanečná hudba, ktorá sa odkláňa od mainstreamu. Je to náročnejšia, osobnejšia muzika, ktorá vyžaduje emocionálnu reakciu a otvorenos človeka. I keĎ treba prizna, že táto scéna globálne naozaj prežíva trocha stagnáciu. No aj na Slovensku sú dobré house parties, napríklad Music is everything v bratislavskom Elame, čo je síce vysokoškolský klub, ale ľudia tam chodia za hudbou a zabávajú sa skvele.

KeĎ si hosom na Red Bull Music Academy s pestrým medzinárodným obsadením, dozvedáš sa aj o tom, ako tvoria producenti v iných krajinách sveta. Mnohí mladí slovenskí hudobníci sa sažujú na predsudky voči našej scéne. Cítiš aj ty trocha hendikep svojho pôvodu z malej stredoeurópskej krajiny?
Aj tunajší lektori mi potvrdili, že to asi naozaj máme trocha ažšie ako ostatní, lebo naša krajina dlhú dobu nebola na hudobnej mape sveta. Lenže mám dojem, že zo Slovenska prichádza dos talentu a entuziazmu na to, aby sa aj naši tvorcovia mohli presadi vo svete. Masmédiá ako internet umožňujú dosta muziku našincov Ďalej do Európy i zámoria. Navyše k nám chodí pravidelne hráva naozaj veľa zahraničných hostí, takže si nemyslím, že by naša scéna zostávala pozadu.

Kedy si sa dozvedel o Red Bull Music Academy a podarilo sa ti dosta medzi účastníkov na prvýkrát? Uspel si vĎaka dídžejskému setu alebo vlastným nahrávkam?
Dostal som sa sem na prvý raz a mám z toho veľkú rados. Prvú zmienku som zachytil kedysi dávnejšie v zaniknutej relácii ClubLab v rádiu. Vtedy som skôr sníval, aké by to bolo, keby som tam mohol ís. Minulý rok som zvažoval, že pošlem demo a vyplním prihlášku, ale ešte som sa necítil naozaj pripravený. Tohto roku som to vyskúšal, lebo Kapské mesto ma veľmi lákalo. Stiahol som si z internetu dotazník, poslal CD demo so svojimi nahrávkami a vyšlo mi to.

V čom vidíš hlavný význam Red Bull Music Academy pre seba ako tvorcu house music a dídžeja – získavanie dobrých kontaktov na majiteľov labelov, promotérov a hudobníkov, alebo konkrétne rady, ako postupova pri produkcii?
Pozitívnych aspektov je viac z oboch týchto oblastí. Je to stretnutie ľudí z celého sveta, ktorí si nevymieňajú len skúsenosti a názory, ale aj samotnú hudbu. Pomohlo mi to zmapova momentálny stav globálnej tanečnej scény. Na každej Red Bull Music Academy hosujú lektori, ktorí sú momentálne najvychytenejšími osobnosami scény a v istom zmysle formujú zvuk sveta. Sú to ľudia, ktorí dokázali pozitívne ovplyvni vývoj v súčasnej elektronickej muzike. Načerpal som tu neuveriteľne veľa inšpirácie.

Ktorí z tohtoročných lektorov a zaujali najviac?
HneĎ prvý deň tu vystúpil legendárny africký džezmen Hugh Masekela, ktorý nás všetkých úplne dostal. Samozrejme, nadchol ma aj Darshan z Metro Area z New Yorku, jeden z mojich najobľúbenejších producentov house music.

Kam sa má obráti promotér, ktorý by a chcel zavola vystupova do svojho klubu? A kde sa o tvojich akciách dozvedia prípadní záujemcovia?
Pre booking odporúčam webstránku nášho labelu, alebo adresu www.vivacity.cz, čo je agentúra pražského dídžeja Tvyksa, ktorá ma externe zastupuje. Dátumy parties sa ľahko nájdu na informačných serveroch o tanečnej scéne na Slovensku a v čechách.

Ďakujem za rozhovor.

Text a foto: Michal Hvorecký

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*