D.Sumner aka Function [Citadela – Dark Dog] : Rozhovor

DAVID SUMNER aka FUNCTION (Infrastructure/USA)

V české republice už jsi hrál dvakrát nebo třikrát, v několika časopisech o Tobě napsali krátké články, jsem si však jistý, že je stále spousta lidí, kteří by se rádi dozvěděli více o Tvé hudební historii, řekni mi proto prosím, jak ses dostal k taneční muzice, jakým stylovým vývojem jsi prošel a jaká byla Tvá cesta k současné hudební tváři Function?
Když mi bylo 8 nebo 9 (kolem roku 1981), žil jsem v Brooklynu/NY, přes ulici jsme měli plavecký klub (něco jako místní bazén), vždycky o weekendech pořádali open air parties. Hrávalo se tam hodně disca, nu wave a electra, které bylo dost populární. Pouštěli věci od New Order, Arthura Bakera, Lime, Human League, Kraftwerk, Man Parish, Soft Cell a tak podobně. Když jsi tehdy žil v New Yorku, setkával ses s touhle muzikou na každém kroku, rádia ji dost podporovala, ne jako dnes, takže ses za ní nemusel nějak moc honit, krásně Ti ji servírovali. To bylo mé první setkání s elektronickou taneční muzikou, doslova mě to rozsekalo. Od té doby upřednostňuji elektronické zvuky před tradičními nástroji. Mezi 15 a 16 jsem začal objevovat DJing, raný house (Chicago a New York), industrial, techno (Detroit) a acid house. Acid house a techno mi změnily život! Bylo v tom něco tak futuristického. Chci říct, Kraftwerk a všechno to rané NY electro bylo extrémně futuristické, ale všechny ty písničky v sobě měly vždycky formát pop skladeb, vokály a chorálové aranže. Acid house a techno měly stejný futuristický náboj, ale byl to ryzí underground. Neobsahovaly nic, co by mohlo výrazně zasáhnout masy, byla v tom temnota, žádné vokály a zvuky u kterých si vždycky říkáš, sakra odkud to leze. Když jsem začínal poslouchat tuhle hudbu, cítil jsem, že potřebuji být součástí, věděl jsem, že musím zjistit jak se ty zvuky dělají. Musím říct, že jsem byl skutečně ohromen, když jsem přišel na většinu postupú … malá, plastová, stříbrná krabička, která vypadala jako dětská hračka. Tehdy jsem začal hrát v místních klubech a poté v Limelight na Manhattanu, bylo mi 18 let, techno v New Yorku začínalo, Limelight představoval nové, zajímavé talenty, někteří z nich později získali extrémní popularitu – Underground Resistance, Jeff Mills, Repete, Joey Beltram, Kevin Saunderson, Juan Atkins, Sven Vaeth, Keoki, Richie Hawtin, Derrick May, Frankie Bones a Damon Wild, všichni hráli v letech 1991 – 1993 pravidelně v Limelight. Všechno to na mě mělo neuvěřitelný vliv. Začal jsem hledat vlastní, originální zvuk a to jak v DJingu tak v produkci. Hodně jsem se zajímal o noise, industrial a nějaký punk, všechny uvedené styly mě také dost ovlivnily, později jsem je přestal vyhledávat, stále se mi však líbí kapely typu Joy Division, Einsturzende Neubauten, Coil, Throbbing Gristle, Non (Boyd Rice) a veškeré starší věci značky Mute. Odtud pochází spousta zvukú v Portion Reform.

Kdy jsi začal s prvními producentskými pokusy a experimenty? Na jakém vybavení?
Zhruba někdy na přelomu let 1992/93 jsem si koupil první synthezátor od residenta Limelight DJ Repetea. Byl to Roland Juno 2. Potom jsem získal Roland 909 a tuny dalších analogových mašin, všechny jsem sehnal prostřednictvím inzerátú v místních novinách. Žil jsem zrovna v New Jersey, tam nikdo nevěděl, že je velká poptávka po analogových přístrojích, takže jsem třeba našel 303 za 50 dolarú. Trvalo nějakou chvíli a dost mi to zamotalo hlavu, než jsem se na všech mašinkách naučil, časem jsem se do toho dostal, chápal jsem vše kromě hudební teorie (kvúli tomu jsem se zapsal do školy), na přelomu 1995/96 jsem poslal Damon Wildovi nějaká dema a on mi vydal první desku na Synewave.

Takže naostro jsi začal produkovat v roce … ?
Nemúžu si přesně vzpomenout, ale myslím, že to bylo někdy v roce 1993.

Máš hudební vzdělání?
Ano mám, tzv. asociační stupeň v Music a ještě jsem bral hodiny produkce ve škole zvané SAE. Rodiče mi kdysi zaplatili lekce klavíru … nesnášel jsem to.

Otázky týkající se pouze hudby mohou být po chvíli nudné, proto se Tě teĎ zeptám na něco jiného. Jakou literaturu čteš?
Určitě nečtu tolik, kolik bych měl, zajímá mě filozofie (temnější stránky) jako Nietzsche, také mám rád Hesseho a Sartra.

Produkce Function jsou silně inspirativní, kde hledáš inspiraci Ty sám?
Třeba z pěkné procházky parkem.

Sleduješ filmy? Jaký druh kinematografie Tě baví?
Jsem velkým fandou Martina Scorseseho, Abela Ferrary, Johna Waterse, Quentina Tarantina, Stanley Kubricka, George Lucase, Francise Forda Coppoly, Davida Cronenberga, P.T. Andersona, Johna Carpentera a mnoha dalších.

Zajímáš se také o jiné druhy umění (architekturu, malířství, sochařství,…) ?
Nejvíc ze všeho mě baví moderní umění. Zbožňuji práce Dada skupiny z roku 1920 – Man Ray, Max Ernst, Picasso a jim podobné. Cítím to tak, že většina umění z této éry otevřela dveře vnímání trochu jiným zpúsobem než byli lidé doposud zvyklí. Odtud vzešel surrealismus a minimalismus, já si myslím, že zde byly položeny základy tomu, co dnes děláme na obou úrovních, jak hudební, tak umělecké. Jsem také velkým fanouškem pozdních šedesátých, sedmdesátých, počátku osmdesátých let a souvisejícího umění, umělecké scény, která vyrostla přímo v New Yorku – Andy Warhol, Basquiat, Keith Haring, The Velvet Underground a The Factory. Oni udělali new yorskou scénu. Mým nejoblíbenějším obrazem je &quotAntipope” Maxe Ernsta.

Pokud nechceš, na tuto otázku neodpovídej. Bydlíš v New Yorku, byl jsi 11.09.2002 doma? Jak jsi prožil ten hrúzný den?
To není problém, múžu o tom mluvit. Byl to rozhodně jeden z nejdrsnějších dní jaké jsem kdy prožil, vyústil v nejintenzivnější roky mého života. Vzbudil mne kamarádúv křik na záznamníkú, volal, a si okamžitě pustím televizi. Udělal jsem to a nechtělo se mi věřit! Žiji v Brooklynu, to znamená, že první, co jsem viděl při pohledu z okna ložnice směrem na Manhattan bylo právě World Trade Center. Hned poté, co jsem si zapnul TV, šel jsem k oknu do ložnice a tam to bylo. Pak jsem se pokoušel dovolat své přítelkyni, která bydlí PřÍMO naproti WTC. Nemohl jsem se jí dovolat celé hodiny, byl jsem zděšený. Později jsem mluvil s její matkou, ta mi řekla, že utekla jen v koupacím plášti a žabkách. Ještě před tím, než věže spadly, vylezl jsem na střechu našeho domu a odtud vše sledoval. Po 45 minutách se zřítila první věž, bylo to zdrcující, nyní mohu říci, že jsem viděl smrt a destrukci na vlastní oči.

Raději zpět k hudbě, řekni mi něco o Tvé party sérii Substance.
První Substance jsem pořádal v roce 1998, púvodně jsem ji zamýšlel jako akci, která se bude presentovat v rúzných klubech a prostorách. Později v roce 2000 jsme začali organizovat akce v Limelight na Manhattanu a v souvislosti s tím pravidelně, jednou měsíčně i Substance. Zvali jsme rúzné hosty, mimo jiné Jeff Millse, Surgeona, Regise, Bena Simse, Olivera Ho, Jamese Ruskina, Steve Bicknella, Claude Younga, Damon Wilda, Adama X, Joey Beltrama, The Advent a mnoho dalších, já jsem resident. Jednou za dva měsíce jsme dělali Tresor Night, kde se postupně vystřídali všichni Tresor DJs. Bylo to perfektní, měli jsme šanci dostat naši myšlenku mezi lidi, organizace perfektně klapala, noci v Limelight daly klubu, jako jedinému v NY, jistou techno historii.
Konceptem Substance je představit New York City velmi specifický, progresivní styl techna, učit fanoušky techna, dávat jim něco nového. Hlavním dúvodem, proč jsem začal pořádat parties, byl problém, že lidé z NY mohli jezdit na své oblíbené DJs všude po světě, ale nikdy jim je nikdo nepřivezl do NY. Rozhodl jsem se poté, co jsem zjistil, že pokud nikdo jiný nevezme iniciativu do svých rukou, musím to být já, protože potenciál zde byl, ale zdálo se, že vlastně nikdo z promotérú tenhle styl techna nezná. Hned po prvních akcích jsme zaznamenali perfektní ohlasy. Naplnili jsme skutečně velké prostory, zvali respektované techno DJs. Dovedu si představit, že pro Evropany to nezní zase až tak skvěle, ale v NY byla poslední solidní techno party někdy v roce 1993, takže jsme vdechli NY techno scéně nový život. To je fantastické.

Zřejmě budu mluvit z duše všem, kteří mají rádi Tvou hudbu, takže, kdy múžeme očekávat novou Infrastructure a co Tvá další práce pro značky Synewave, Theory nebo Downwards?
Momentálně pracuji na spoustě materiálu. Chystám Infrastructure spolu s Olga & Jozef, Christianem Wunschem, Oscarem Mulerem a několika dalšími. Deska by měla vyjít někdy začátkem příštího roku. Dělám také na nových věcech pro Theory nebo možná jiný ze skvělých labelú Bena Simse, zároveň připravuji něco pro jeden anonymní white label.

Budeš pokračovat v projektu Portion Reform?
Uvidíme …

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*