Artattack: Karaoke Tundra: V Hip-hopovej subkultúre vidím obrovský umelecký potenciál

či už si vypočujete niektorý z trackov z rok starého debutu Gastarbeiter alebo napr. remix skladby &quotSkladám” Ivy Fruhlingovej s úctyhodným počtom spolupracovníkov. Pozornos si určite zaslúži taktiež jeho remix známeho tracku Roots Manuvu &quotWitness (One Hope)”, ktorý vyšiel ako singel na labeli Ninja tune. Netreba zabúda na mnohé internetové projekty, vyšlé na labeloch Surreal Madrid (založený priamo Karaokem a kolegom MMtm), alebo Muteme. Najčerstvejším je kolabo s tajomným raperom menom Peo Tázok na EP VP84. Pri živých vystúpeniach tvorí tandem s trnavským turntablistom Spinhandzom. Dámy a páni, Karaoke Tundra …

Zdravím a Viktor, jednou z posledných vecí, ktorou si sa prezentoval smerom von bol track s Kaidžasom. Povedz mi o tom niečo viac. Ako k tomu došlo? Kto oslovil koho?
S Kajom sme sa na tom tracku dohodli asi rok a pol dozadu, ešte pred AAFB 2005. Akosi sa to ale stále odkladalo, až teraz sme sa dopracovali k nahrávaniu. Zhodou okolností mal čas a my sme práve chceli track na pripravovaný mixtape. Ten track sa ešte bude upravova, na tejpe bude iná verzia. Ako k tomu došlo? Myslím, že sme sa dohodli v Trnave na prvom Got skills, kde sme boli obaja v porote. Iniciatíva ale bola z mojej strany.

Načrtol si tému mixtape, povedz niečo viac ak môžeš… Teraz je mixtape.ový trend alebo čo 🙂 (Idea , Moja reč, Viktor Hazard, Kaidžas …)
My by sme chceli spravi mixtape v tom klasickom význame tohto slova, aj keĎ bude určite viac producentský. Viac ale nepoviem, práve sme na tom začali maka, ešte je priskoro…

Strapo? Pokiaľ viem vybral si u teba beaty na pripravovaný materiál a spolupracovali ste aj na remikse pre Ivu Fruhlingovú.
Je taká poviedka o druhej svetovej vojne s názvom &quotSyn čaty”, alebo tak nejak. Bola v povinnom programe za čias ZSSR keĎ som chodil do školy. Dej hovorí o tom, ako čata partizánov našla v lese chlapca a adoptovala si ho… Stal sa z neho origi partizán. No a Strapo je podľa analógie syn našej čaty 🙂 Ale teraz vážne – Spino ho videl poprvé na Bombaklade a hneĎ mi dal echo, že chalan je výborný, má talent, aby som si ho išiel pozrie na nejaký battle. A stalo sa. Rozumieme si výborne, sám to vieš 😛 So Strapom to vyzerá na dos plodnú spoluprácu, robím mu beaty na jeho sólo a Spino zase vystupuje s Presso 63 naživo, je členom skupiny. Remix pre Fruhlingovú bol z našej strany taký úlet – chalani z projektu Sporto sú moji dobrí kamoši a chceli aby som im s tým remixom trochu pomohol. No a mne napadlo, že by sa tam celkom hodil Strapo. Som rád, že do toho išiel. Bola to veľmi spontánna spolupráca, obsah účinkujúcich sa stále menil, ale s konečným výsledkom som spokojný. V podstate je to úplne nový track. To, že ide o remix na Ivu je čistá formalita, z originálnej verzie tam nezostalo takmer nič a aj významovo sme to posunuli do trochu inej roviny.

A čo tvoj starší remiks Roots Manuvu? Myslím, že po tom sa o tebe dozvedeli viac aj ľudia z &quotvonku scény”, nie?!
Určite mi to pomohlo, som rád, že si Rodney vybral ten track z viac než 700 Ďalších. Akurát mám pocit, že Big Dada už nemá v plánoch vyda ten vinyl, zatiaľ je to len digital singl, ktorý vyšiel na Ninja Tune. Dvanáspalec sa stále plánuje, ale podľa mňa už to nie je aktuálny materiál. Okrem toho sa tam stále mení vedenie, nejak sa nevedia medzi sebou dohodnú.

čo Ďalšie remiksy, prípadne spolupráce? Oslovil a niekto Ďalší z MCs kvôli remiksu, alebo s prosbou o beat?
Stále robím nejaké remixy, väčšinou však pre zahraničné elektronické projekty, neviem či to tu treba spomína. čo sa týka hip-hopu, tak teraz robím hlavne na podmazoch pre Strapa a na našom so Spinom mixtape. Mam dohodnuté aj nejaké tracky s ruskými rapermi, ale to je zatiaľ len predbežná dohoda. Okrem toho teraz robím hudbu pre dva dokumentárne filmy a risuje sa aj spolupráca na hudbe k jednej divadelnej hre.

Super, prezradíš niečo viac o tých dokumentoch a divadle, alebo…?
S hip-hopom to vôbec nesúvisí. Je to scénická hudba, skôr taký atmosferický ambient by som povedal. Oslovili ma režiséri, vyskúšali sme to a bolo to dobré. Ide o filmy z produkcie FAMU, majú taký vedecko-populárny charakter. Jeden z nich už kúpila česká televízia, ale ešte neviem kedy ho budú vysiela. čo sa týka divadelnej hry – ide o experiment a tie ja mám veľmi rád 🙂 Skrátka ide o to, že sa ku hre spravia 4 rôzne soundtracky od štyroch autorov a divák si bude môc vybra a pusti v slúchadlách jeden z nich.

To znie zaujímavo. čo tvoja sólo produkcia? Pred rokom ti vyšiel album Gastarbeiter. Dočká sa nasledovníka?
Gastarbeitera som robil &quotna objednávku” pre český (už neexistujúci) label Mufonic. Navrhli mi, že to vydajú a tak som sa pustil do práce. Momentálne neplánujem inštrumentálne sólo (aj preto, že ho v podstate nemám kde vyda).

Povedz mi niečo viac o EP Petra Tázoka. čerstvom to hlavnom chode z tvojej produkčnej kuchyne? Ako si sa dostal k spolupráci s týmto podivínom?
Peo ma našiel. Počul nejaké moje veci, že vraj u nich vo VP84 sú veľmi populárne. Potom sa materializoval cez medzidimenzionálny portál u mňa v obývačke. Dali sme si po 50 bobúľ a dohodli základný koncept 🙂

Vráme sa radšej spä do reality. Aký je tvoj (profesionálne zdeformovaný) pohľad na slovenskú produkciu? Si tu už nejaký čas a myslím, že si mal dos možností zoznámi sa a porovna produkciu od lokálneho hip hapu, cez rádiový popík, až po elektroniku.
Moja žena sa smeje, že podľa prvých sekúnd neznámej pop pesničky viem odhadnú, že to je slovenská produkcia. Proste Slovensko má taký typický zvuk, neviem. Ale s hip-hopom je to trochu inak.

Svojho času &quotletel” Slovenskom taký trend, že kto nemá minimálne MPC nie je ani producent. Každý tretí Waldemar hneĎ kupoval Akai a robil &quothudbu”. PC už nebolo v móde. čo ty nato?
Ja osobne používam počítač. Je pravda, že MPC je veľmi intuitívne v ovládaní ale v súčasnej dobe je úplne jedno, či to je robené v softe alebo na hw. Ide samozrejme o akýsi stereotyp a v neposlednom rade dobrú prácu PR teamu značky Akai 🙂

Ty pracuješ striktne iba na kompe, alebo používaš aj nejaký hardware?
Nič, len software. Naživo je to tiež kombinácia notebooku a gramcov.

A čo vravíš na tvrdenie, ktorým sa svojho času oháňal kde kto, že MPC ti urobí hutnejšie bicie? Myslím, že tomuto tvrdeniu ešte aj dnes niekto verí 🙂
Hutnejšie bicie nerobí MPC, ale beatmaker. Všetko ide spravi EQom, veĎ ide predsa o frekvencie. MPC nemá nejakú „tajnú“ frekvenciu, ktorá by neexistovala vo frekvenčnom spektre. Všetko sa dá spravi, to ako keby sa tvrdilo, že nejaký drahý TV ukazuje novú, doteraz neznámu farbu 🙂 Okrem toho poznám veľa podpriemernej fádnej hudby z MPC a naopak veľmi &quothutné” veci z kompu.

Elektronická hudba sa čoraz častejšie dostáva do takej polohy, keĎ už sa nedá nazva „počúvatelnou“ hudbou (a hudbou vôbec). Mam pocit, že to sa týka aj niektorých tvojich trackov. Nezdá sa ti niekedy, že je tvoja produkcia až moc ažko stráviteľná pre bežného poslucháča?
Robím to, čo ma baví, nemusím to prispôsobova vkusu iných ľudí, lebo to nerobím pre peniaze ani popularitu, ale len pre vlastne potešenie. Preto niekedy si môžem dovoli spravi hocakú haluz, len zo srandy. Veci ako arytmia a atonalita sú bežne nielen v súčasnej experimentálnej elektronike, ale aj vo vážnej akademickej hudbe. Pojem &quotpočúvatelnos” je inak veľmi subjektívny. Je to vždy vec vkusu, nemôžem predsa vyhovie všetkým:-)

http://www.surrealmadrid.net/artists/KaraokeTundra.html
http://muteme.cz/index.php?id=147
http://www.myspace.com/karaoketundra
http://www.myspace.com/petotazok

– tracky od Karaokeho (Skládám_Iva Fruhlingová, Witness (One hope)_Roots Manuva, Povec_Kaidžas) nájdete v rubrike AUDIOVIDEO

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*